V projektu Třetí ruka se Handa Gote vrací k loutkovému divadlu a navazuje zde zejména na svou vlastní inscenaci Safírová hlava, která byla rekonstrukcí zapomenutého loutkového projektu z 90. let. Nyní Handa Gote pokračují ve snaze o rekonstrukci, tentokrát u žánru, který možná žádným žánrem nebyl a patrně ani vůbec neexistoval.
Jedná se o výzkum specifické vizuality experimentálního loutkářství 90. let a pokus o jakýsi revival tohoto zapomenutého mikrožánru surrealistického loutkového divadla. Inspiruje se zejména experimenty Petra Nikla s divadlem Mehedaha, loutkovou tvorbou Františka Skály a skupiny BKS nebo Čestmíra Sušky či Petra Šocha, ale také pracemi Milana Grygara. Jednou z inspirací je také nedostižná česká loutková legenda - inscenace Piškanderdulá a prostřednictvím ní i tradice varietních loutkových výstupů, tradice “jiné” loutkové estetiky, kterou představují například maňásky Paula Klee a také tvorba mnoha umělců Art brut.
Jedná se o další z prací skupiny, týkající se loutkového divadla pro dospělé a hledání jeho kořenů a inspirací u avantgardy a vizionářů, ale i u amatérů a umělců jiných žánrů, s loutkami jen experimentujících. Třetí ruka vytváří jakýsi loutkový mikrokosmos, do kterého lze vstoupit z různých stran a který nenabízí žádný příběh, místo toho ale drobné útržky příběhů, situací a obrazů, otevřených divákově interpretaci. Handa Gote zde pracují s množstvím energeticky nabitých objektů, často nalezených za zvláštních okolností nebo z majetku svých předků a tyto silové objekty skládají do mnohých absurdních situací a nečekaných kompozic. Výtvarnou inspirací byla estetika vietnamských tržišť, čínských prodejen, vizualita mexických oltářů a slavnosti Dne mrtvých či japonské pojízdné divadlo kamishibai nebo jevištní technologie dogugaeshi. Zvuková složka je ovlivněna aktivitou členů Handa Gote na experimentální hudební scéně - je inspirována experimentálním turntablismem a prací se zvukovými objekty a Handa Gote zde tak trochu navazují na svůj první projekt Noise z roku 2005. Na výtvarné podobě spolupracuje skupina s výtvarnicí, tvořící pod značkou kosmo_nauty. Hudební složku tvoří dva gramofony a náhodný výběr starých gramodesek.
Připravili: Švábová, kosmo_nauty, Dörner, Procházka
Produkce: Jedefrau.org
Foto: Martin Špelda
Více: ZDE
Podpořili: Činnost divadla Alfred ve dvoře podporují hlavní město Praha, Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury ČR, Art District / MČ Praha 7